Bilkjøring med dårlig syn
Beste prisene - Biofinity
Og hvis du krasjer eller skader noe(n) mens du kjører uten briller/linser, kan forsikringsselskapet nekte utbetaling. Noe som kan gjøre deg gjeldsslave resten av ditt liv.
Påvirker dårlig syn kjøringen din?
Nedsatt syn vil påvirke bilkjøring negativt
Veldig mange eldre mennesker i Norge ignorerer behovet for synsundersøkelser. Nesten halvparten av dagens eldre har aldri hatt en utvidet synsundersøkelse etter at de fylte 60. Synskravene for eldre mennesker i Norge er såpass slappe at man selv bør aktivt gå inn for å gjennomgå en synsundersøkelse minimum én gang hvert år.
Her er noen tips til deg som ønsker å få vite mer om hvordan du kan minimere risikoen ved bilkjøring for eldre.
Få øynene undersøkt årlig
Det anbefales, som tidligere nevnt, å gjennomgå en årlig synsundersøkelse for alle over 60 år. Her kan du enten gå til fastlegen eller kontakte en optiker.
Det koster ikke veldig mye og det er så absolutt verdt pengene.
Husk at du kan være en fare både for deg selv og andre i trafikken.
Vurder å bytt ut brillene dine
Som følge av synstesten vil du naturligvis få vite om du trenger å bytte ut brillestyrken eller ikke. Men det finnes teknologi nå til dags som gjør at det blir laget briller som er ekstra gunstige for eldre mennesker som kjører bil.
Diagnostisk teknologi kan gjøre at brilleglasset reduserer gjenskinn, blending og andre problemer som gjør at man ser dårlig når man kjører bil.
Hør med optikeren din om å få tak i noen sånne briller hvis det høres fristende ut. De koster ikke nødvendigvis alt for mye.
Reduser hastigheten når du kjører om natten.
Når man blir eldre får man et dårligere nattsyn, noe som er grunnen til at du bør redusere kjørehastigheten. Det er en del aldersrelaterte endringer i øyet som gjør at man gradvis ser dårligere når det blir mørkt ute.
Har du lyst på et par gode tips til hvordan du kan sjekke om du har godt nok syn til å kjøre bil?
Nettsiden SmartDriving.co.uk (britisk domene) publiserte for et par år siden en god til bilister som frykter at synskvaliteten er på vei nedover. Hovedregelen er nemlig som følger:
Hvis man klarer å lese alle bokstavene og tallene i et bilskilt som er 20 meter unna, så trenger man verken å bruke linser eller briller i trafikken. Vårt tips er altså å stå 50-40 meter unna en bil slik at du ikke kan synse hva som står på bilskiltet. Gå deretter sakte mot bilen og stopp AKKURAT der du er helt sikker på at du kan lese samtlige tall og bokstaver. Tell opp om du har bestått testen ved å telle opp antall skritt/metere i etterkant.
Forskning fra Norges Blindeforbund
I 2017 ble det lagt frem resultater fra Norges Blindeforbunds undersøkelse i flere norske aviser. Konklusjonen var klar: fem prosent av alle nordmenn mellom 65 og 70 år har så dårlig syn at de ikke burde kjøre bil. Det er ganske skremmende. Veldig mange av disse har nemlig førerkort og kjører rundt i Norge hver eneste dag.
Men det er ikke bare eldre som har dårlig syn. Til tross for at andelen eldre som har dårlig syn er (mye) større enn den yngre garde, så er det veldig mange unge mennesker som kjører rundt med dårlig syn – og dermed er en fare for både dem selv og andre.
Hva sier Norges lover?
Over til hvordan man sjekker om nordmenn har godt nok syn til å kjøre bil. Den eneste testen man per i dag skal gå igjennom er en synstest for å sjekke at man klarer å lese skilt som står på 20 meters avstand. Dette er riktignok det eneste man blir testet på, men det finnes noen regler som skal oppfylles for at man har lov til å kjøre (disse er hentet fra lovdata.no):
Synsstyrke:
Minst 0,5 for begge øyne samlet eller 0,5 for ett øye
Synsfelt:
a) minst 120 grader vidt i horisontalplanet, 50 grader til hver side og 20 grader opp- og nedadgående ved blikkretning rett fram og b) ingen utfall innenfor en radius på 20 grader ved blikk rett fram.
Dobbeltsyn:
Helsekravet er oppfylt etter tre måneder dersom optiker eller øyelege attesterer at det er gjennomført tilfredsstillende kompenserende tiltak og det deretter er gjennomført kjørevurdering med bestått resultat.
Nylig konstatert betydelig reduksjon av syn på ett øye: Helsekravet er oppfylt når optiker eller øyelege attesterer for tilfredsstillende generell synsfunksjon.
Tap av syn på ett øye : Helsekravet er oppfylt etter seks måneder dersom optiker eller øyelege attesterer for tilfredsstillende generell synsfunksjon og det deretter er gjennomført kjørevurdering med bestått resultat.
Spørsmål:
Jeg har dårlig syn (-1,75) på begge øynene, og har 01 koden på førerkortet som viser at jeg har dårlig syn. Hender ofte jeg kjører uten briller, eller linser. Dette går veldig fint, ettersom synet ikke er veldig dårlig. Spørsmålet er hva som skjer om jeg blir stoppet i en helt vanlig kontroll. Ser dem på denne koden, og spør om man har linser på om en sitter uten briller? Kan de eventuelt kreve at jeg utfører en synstest der og da? Og hvilke konsekvenser kan det få om mann blir tatt for å kjøre uten briller/linser?
Noen som har blitt stoppet uten briller/linser som har dette opplyst på førerkortet? Hvordan gikk dette?
Vet dere hva Norges lover sier om hvor godt syn man skal/bør ha for å kjøre bil?
Svar:
Bot og kjørenekt frem til du får på deg brillene igjen.
Tviler forøvrig på at du må vise at du har linser på. Så ville brukt den unnskyldningen hvis du absolutt MÅ kjøre av en eller annen grunn. (Trenger ikke briller, så er ikke 100% på om de krever test eller hva de gjør. Men det kommer nok sikkert veldig an på hvordan du oppfører deg når du blir stoppet)
Litt moralpreken:
Forsikringen din dekker ikke en dritt om de finner ut at du kjører uten briller når du trenger det. Du blir en fin gjeldsslave om du kjører på en unge f.eks.
For øvrig ønsker vi selvfølgelig ikke å ha folk i trafikken som har svakt syn da det er til livsfare for andre. Vi kan også legge til litt ekstra informasjon som kan belyse emnet for å få deg til å forstå at det å kjøre bil med dårlig syn ikke akkurat er noen lek.
Men det er èn nettside som har fått meg litt interessert i bil: bilduden.no.